Saturday, January 17, 2009

Erti KeGaGalan

Gagal. semua orang benci dengan perkataan gagal, kegagalan bererti kita tidak berupaya untuk melakukan sesuatu dengan jaya. Ia menunjukkan kelemahan kita terhadap sesuatu kerja. adakah sidang pembaca suka akan kegagalan?

Kita akan sentiasa memastikan diri kita akan berjaya dan tidak sesekali membenarkan kita gagal. Namun benarkah kegagalan itu memberi satu keburukan dalam diri kita? ada orang kata ya dan ada orang kat tidak semestinya. baiklah pembaca sekalian disini kita akan membincangkan apakah kebaikan akan kegagalan. Mungkin sidang pembaca berasa hairan dengan topik ini. Masakan pula kegagalan sesuatu perkara yang baik....(sot mungkin penulis ni)

Baiklah sidang pembaca sekalian izinkan saya mengemukakan satu soalan terlebih dahulu. soalannya berbunyi demikian, b­erapa kali kah anda pernah gagal sebelum berjaya?

sukacita saya katakan, bagi orang yang telah berjaya, sebenarnya mereka te­lah gagal banyak kali. lampu elektirk yang kita gunakan hari ini telah mengalami lebih 1000kali kegagalan sebelum ia benar-benar berjaya. Ada orang yang nak cepat saja, nak Berjaya dalam sekelip mata, orang yang demikian mungkin akan Berjaya tapi secepat dia naik, secepat itu juga dia akan turun. Ibarat nak panjat pokok, semua orang kena mula dari bawah, tak ada orang yang tiba-tiba di puncak tanpa dari bawah. Kalau ada susahla orang tu, sekali jatuh susah nak panjat balik, jatuh dari pokok mestilah sakit, luka silap hari bulan boleh terus “GOL”, jadi orang yang macam ni bila nak panjat balik terkial-kial dia nak panjat naik. oleh itu para pembaca sekalian jagan sesekali kita takut akan kegagalan kerana ia memberi kita peluang untuk melakukannya dengan lebih sempurna, kegagalan mengajar kita untuk lebih bersabar dan kegagalan mengajar kita lebih matang.

sidang pembaca pasti berfikir bagaimana memanfaatkan kegagalan? dan bagaimana menjadikan kegagalan lebih bermakna?. Sidang pembaca sekalian kegagalan boleh kita manfaatkan dan menjadikan ia lebih bermakana dengan dua cara iaitu berfikiran positif serta bertindak dengan positif. Jika kita fikir positif tetapi kita tidak berfikiran positif ibarat kita terluka dan kita sentiasa berfikiran positif yang luka itu tidak mematikan kita tetapi kita tidak bertindak dengan positif akibatnya kita mati kehabisan darah. oleh itu kita mesti bertindak dengan positif juga. Ini bermaksud kita belajar dari kesilapan yang membuat kita gagal. Dah tau cara tu salah tapi tetap juga digunakan....Ramai orang yang sedemikian, kerana malas untuk mencari kaedah-kaedah yang lebih berkesan dan malas untuk mencuba, antara alasannya takut akan risiko. Ini biasa terjadi kepada orang yang melibatkan diri dalam bidang perniagaan. Kepada businessman and businesswomen diluar sana, dalam perniagaan risiko sentiasa wujud dan kalau kita tidak berani untuk mengambil sebarang risiko kita tidak akan Berjaya. Untuk memastikan apa yang dirancang itu Berjaya atau dengan kata lain untuk mengurangkan risiko, kita memerlukan satu perancagan yang hebat, maketing plan yang hebat dan strategi yang hebat serta maklumat yang benar-benar cukup tentang apa yang kita ingin usahakan.

kesimpulannya untuk memanfaatkan kegagalan serta menjadikan ia lebih bermakna kita perlu berfikiran positif serta bertindak dengan positif

No comments:

Post a Comment