Thursday, January 8, 2009

I hate people lie to me......

Sekali lagi kita bertemu dalam artikel saya yang kurang menariknya ini...Baiklah kali ini saya membawakan satu tajuk yang kurang juga menariknya iaitu. I hate people lie to me, atau dalam versi melayunya saya benci dengan orang menipu. Baiklah sidang pembaca sekalian izinkan saya bertanyakan soalan terlebih dahulu, soalannya begini. Pernahkah pembaca sekalian menipu?. Bagi pendapat saya tak ada seorang pun manusia dalam dunia ini tidak pernah menipu....anda setuju?



Kalau pembaca tak setuju teruskan membaca dan jika pembaca setuju teruskan membaca juga. Baiklah, jadi topik kita ialah adakah semua tipu itu salah?. Baiklah ada baiknya kita lihat dulu apakah yang dimaksudkan dengan menipu, yang terdapat dalam kamus masyarakat. Berdasarkan kamus menipu ialah, 1- memperdayakan seseorang dengan perbuatan. 2- mengatakan sesuatu yang tidak benar.



Sidang pembaca sekalian, menipu adalah lumrah dalam kehidupan kita. adalah wajar bagi kita untuk membenci orang yang menipu kita. Tetapi tidak semua tipu itu benda tak baik juga...ya ke? mungkin ada antara pembaca yang berfikiran. Teruknya penulis ni, adakah dia kata tidak semua tipu itu tidak baik...gila mungkin. Ya, tidak semua tipu tidak baik, kerana ada orang yang menipu untuk kebaikan.

Ada baiknya saya bawakan satu kisah yg kurang menarik. Ceritanya begini, pada zaman jepun dulu ada sebuah kampung yang di ketuai oleh pak penghulu yang juga merangkap sebagai ketua kampung. Pada satu hari seornag peniaga cina yang bernama Apek datang untuk berniaga di rumah pak penghulu dengan basikal tuanya...macam ada macam moving shop saja. untuk di jadikan cerita time si apek tu nak promosikan barang-barang jualannya tiba-tiba askar-askar nipon datang meronda-ronda. Untuk pengetahuan sidang pembaca sekalian orang nipon ni tak suka dengan orang cina, tak tau la kenapa...jadi bila askar nipon ni nak masuk kampung si apek ni pun gelabah la...takut jadi pak penghulu pun menyembunyikan si apek tu di dalam rumahnya. Bila askar nipo ni sampai di rumah pak penghulu, terjerit-jerit komander nipon macam ayam betina bertelur panggil pak penghulu. jadi pak penghulu dengan slambernya keluar, cool lah katakan....'ada apa yang boleh saya tolong komander?' tanya pak penghulu. komander nipon yang gendut dan sebiji macam katun doremon ni pun tanya la " pa penghuru ada nampa etu ora sina?" lalu pak penghulu pun menjawab yang dia tidak nampak orang cina. Pada hal apek tu dia sembunyikan dalam rumahnya. "pa penghuru jaran tipu sama nipon nati potong kapara" ugut komander nipon. Namun pak penghulu tetap dengan jawapannya. Maka terselamat la si apek tua tu.......Tamat..

Bagaimana cerita tadi? Bosan?...mungkin ada pembaca yang pening, macam pening-pening lalat dengan cerita tadi...mungkin ada juga pembaca yang berfikir, apa kaitannya dengan topik kita?
baiklah mari kita ke topik utama kita. Dalam cerita tadi kita lihat pak penghulu menipu kepada askar-askar nipon untuk menyelamatkan si apek dari di tangkap askar nipon. Jadi pada pendapat pembaca sekalian salahkah tindakan si pak penghulu itu? pastinya kita kata tak salah sebab dia menyelamatkan si apek tua, tetapi tindakan itu tetap di kira sebagai tipu...oleh itu terbuktilah sudah bahawa tidak semua tipu itu salah.

Persoalan seterusnya... Wajarkah kita membenci seorang kerana dia menipu kita sama ada untuk kebaikan atau keburukan? Dan layakkah kita membenci mereka?. siapa kata TIDAK teruskan bacaan dan kepada mereka yang berkata YA, anda di minta teruskan bacaan juga...

Adakah layak kita kata wajar dan layak untuk kita membenci orang yang menipu sedangkan kita juga menipu orang. Eh sorry ya, saya tak pernah menipu...ada antara pembaca yang berkata begitu?. Terus terang saya katakan dalam dunia ni tak ada satu orang pun yang tak pernah menipu. walau apa yang kita tipu itu benda baik tetapi ia tetap dipanggil sebagai TIPU...jadi kalau kita pernah menipu mana layak kita membenci orang yang menipu kita..kalau kita kata kita layak maka kita kena membenci diri kita juga kerana kita juga seornag penipu...

kesimpulannya, semua orang pernah menipu dan kita tidak layak umtuk membenci jika kita sendiri turut menipu...

sekian semoga bertemu lagi di artikel yang akan datang.
peace on you....

No comments:

Post a Comment