Thursday, January 8, 2009

Kasih Sayang + Keperihatinan = Tekanan + Kebencian

Apa kahbar sidang pembaca sekalian….tajuk hari ini adalah kasih sayang dan keperihatinan akan membawa kesan tekanan dan kebencian.
Baiklah sidang pembaca yang saya hormati, pertama sekali izinkan saya bertanya kepada pembaca sekalian sama ada yang tua atau yang muda, lelaki atau perempuan,orang besar atau org kecil. Baikla soalan saya, adakah saudara/i sekalian kurang kasih sayang atau terlebih kassih sayang? tak kira la kasih sayang dari siapa, kalau yang muda kasih sayang dari kekasih lah bagi adik-adik dirumah kasih sayang dari ibu-bapa. tapi ibu-bapa nak minta kasih sayang dari siapa?????dah tua-tua ni perlu kasih sayang ke? mak cik dan pak cik diluar sana tu,hahaha sejujurnya ya tak kira lah orang tua ke orang muda ke semua nak disayang..bukan begitu ke? hahaha
baiklah kita berbalik semula ke topik utama kita,kasih sayang + keperihatinan=tekanan + kebencian,mungkin ada sidang pembaca sekalian rasa hairan dengan tajuk ni,Eh!!betul ke orang ni..kan kasih sayang tu lebih bernilai dari wang. ya saya tak nafikan setiap orang perlukan kasih sayang dan perhatian. tapi apahalnya jika kasih sayang dan perhatian itu diberi secara berlebihan? Eh..kan bagus kalau dunia ni penuh dengan kasih sayang,apa yang tak baiknya…. well saya ada kerja dulu…kite sambung sebentar lagi….
ok kita sambung lagi perbincangan kita..saya harap sidang pembaca sekalian tidak berasa bosan….teruskan membaca, sidang pembaca yang saya hormati sekalian..sejak kecil lagi kita sudah diberi kasih sayang yang secukupnya..tetapi jika kasih sayang dan keprihatinan itu dibri secara berlebihan maka anak-anak kita akan menjadi seorang yang manja,tak dengar cakap orang tua.anak buat salah mak ayah tak endah je..sampai ada yang mempertahankan anaknya yang dah ternyata salah. kenapa? sebab mak ayah dia terlalu sayang dengan anaknya…adakah ibu-ibu atau ayah-ayah diluar sana yang macam tu? ha kita sendiri faham diri kita.
sidang pembaca sekalian, kita tak salah memberi kasih sayang kepada keluarga,kawan dan yang dah ada mak we ke? pak we ke? tak salah malah digalakkan dalam apa-apa agama sekalipun kasih sayang amat dititik beratkan,namun yang menjadi salah bila saudara/i memberi kasih sayang dan perihatin yang berlebihan..macam mana berlebihan? bagi seorang kawan,kita tak boleh terlalu perihatin sehingga kita nak kawal hidupnya..semua masalah dia kita nak masuk campur.ini akn menjadi tekanan dalam diri dia malah ia boleh menjadi satu kebencian dalam dirinya,niat kita nak tolong tapi kena bertempat.hahahahah well saya sendiri ada pengalaman sedemikian..adakah saudara/i mempunyai kawan sedemikian,atau saudara/i yang demikian?kalau ya jelaskan kepada kawan anda dengan baik yang anda perlukan ruang dalam mengatur hidup anda,anda akan meminta bantuan kepadanya jika perlu.jika sebaliknya sebaik-baiknya elakkan dari terus kacau daun,sidang pembaca yang saya hormati saya faham perasaan anda bila kita sayang kepada seorang,kita nak yang terbaik buat dirinya tapi dia ada kehidupan dia sendiri dan kita kena hormat hak dirinya..
sidang pembaca sekalian,perasaan cemburu dalam perhubungan dua oarng adalah perkara biasa,baiklah saudara/i izinkan saya bertanya..adakah saudara/i selalu mengawal pasangan saudara/i? kenapa? sebab kita sayang mereka kita tak mahu orang lain kongsi kasih sayang. kalau yang mak we,tak boleh nampak pak we dia pandang wanita lain..hu! terus mendadak darah naik..mula la rasa cemburu..keadaan ini lama kelamaan akan menyebabkan pasangan saudara/i saudari rasa putus asa atau bosan dengan anda.nah!! mula la macam kucing dan anjing,hehehehe jangan mara saudara/i saya gurau je…keperihatinan yang saudara/i berikan kepada pasangan juga boleh menimbulkan rasa tertekan dalam diri mereka…semua nak jaga…dari baju hingga lah hidup..sama seperti kawan yang kita bincangkan tadi…ini tak boleh itu tak boleh…wei setiapa orang ada kehidupan dia sendiri la…so bagi ruang dalam hidupnya.
mengawal anak-anak merupakan tugas ibu bapa agar anak mereka menjadi orang yang baik. namu jika kita terlalu mengawal atau memberi keperihatianan yang berlebihan ini kan menjadikan diri mereka lemah,tak tahu nak buat keputusan sendiri dan nak harap ibu bapa je..ibu-ibu dan bapa-bapa sekalian kita tak boleh memberi kasih sayang dan keperihatinan yang berlebihan..ini akan membuatkan mereka merasa hidup mereka dikawal…ada ibu bapa yang terlalu sayangkan anak sehingga calon isteri pun mak ayah yang tetapkan…ibu-bapa yang saya hormati, saya faham kenapa anda sedemikian sebab kita nak anak kita hidup dalam keadaan yang baik dan bahagia namun adakah mereka betul-betul bahagia?sebagai contoh,seekor singa betina tidak akan menjaga anaknya sehingga dewasa,kerana anak itu perlu hidup bersendirian bila dewasa..maka ia perlu belajar untuk hidup sendiri…sama dengan kita juga kita perlu biarkan anak kita menentukan hidupnya biar anak kita buat keputusan sendiri kerana satu hari nanti dia perlu hidup sendiri..tetapi saya tidak bermaksud anda tidak perlu memberi perhatian dan kasiah sayang tetapi jadi lah seorang penasihat dan pemerhati….
kesimpulanya kasih sayang ban keperihatinan seharusnya seimbang dalam berkawan,berpasangan dan berkeluarga.agar anda tidak hilang kawan,putus cinta dan anak anda menjadi orang yang lemah.

1 comment:

  1. Betul.....family susah nak faham kehendak kita..

    ReplyDelete